Topics Welke situatie wil je aanpakken? Wat hoor / zie je wel eens in jouw organisatie?
Communicatie Mensen reageren anders dan ik zou willen: ik denk dat ik ook anders communiceer dan ik werkelijk bedoel.
Mijn collega's komen niet uit voor hun mening.
Bij ons wordt er veel "lucht verkocht".
Dezelfde mensen voeren altijd het hoge woord (en anderen krijgen er niets tussen).
De verschillende "afdelingen, business units, …" communiceren niet met elkaar.
E-mailen Men zegt me dat mijn mails te lang zijn.
Iedereen stuurt me mails in cc. Ik kan dat niet allemaal lezen!
Slaaf van mijn mailbox… ik word daar zo moe van. Dat wil ik veranderen!
Functioneringsgesprekken voeren Iedereen heeft bij ons een hekel aan functioneringsgesprekken. Hoe draai ik dat om?
Na de reorganisatie weet niemand nog wie wat (niet) doet.
We zijn heel snel gegroeid en de structuur is weg.
Onze mensen nemen geen verantwoordelijkheid.
Klachten behandelen Ik reageer (te) emotioneel op klachten (boos, bang, …)
Klagende klanten krijgen gelijk als ze maar hard genoeg roepen. Er is geen lijn te trekken.
Onze medewerkers moffelen klachten weg… we weten dus niet wat er speelt.
We krijgen veel klachten die te maken hebben met onze mensen of onze service.
Leiderschap Mensen komen met alles naar mij toe en ik moet de problemen oplossen.
Team Iedereen werkt op z'n "eilandje". Er is geen overleg.
Timemanagement Vaak kijk ik terug op de werkdag en ik vraag me af: "Wat heb ik nu in godsnaam gedaan?"
Verbindend   Communiceren Ik ga zo diep in details… dat men het grote plaatje niet meer ziet.
Klantgerichtheid Onze consultants zijn technisch sterk, maar niet klantvriendelijk
Het lijkt alsof (een bepaalde collega) denkt dat klanten al blij moeten zijn dat ze bij ons terecht kunnen.
Conflicten   managen Bij ons wordt elk conflict een gevecht. Hoe los ik interne conflicten op?
Feedback geven / coachen Mijn medewerkers reageren afwijzend als ik ze iets wil bijleren of hun gedrag wil aanpassen. Hoe kan ik dat vermijden?
Ontslaggesprek voeren Binnenkort moeten we downsizen. Wie voert best dat gesprek en hoe kan ik hem/haar ondersteunen?
Sales: afsluiten Ik durf / kan niet goed "afsluiten".
Slecht nieuws brengen Slecht nieuws brengen kan mijn dag vergallen. Ik stel het dan ook vaak uit… tot het niet meer anders kan.
Telefoneren Ik vermijd het om te telefoneren… ik kan dat niet (meer).