Hoe werkt “Coaching à la carte”?

Als organisatie schaf je opleidingsuren aan (credits). Je medewerkers kiezen hun eigen topics uit waarin ze willen groeien. (volledige lijst downloadbaar). De deelnemers spreken zelf af met de coach wanneer zij de coaching inplannen. Per maand sturen we jullie een overzicht van de gevolgde opleidingen… en dus ook het aantal overgebleven credits. Je kiest als organisatie zelf of je hier intern nog een systeem opzet (feedback, voortgang, vooraf akkoord bekomen,…)

Voordelen

o   Je kan opleiding volgen voor jouw specifieke uitdaging.
o   Je houdt als organisatie het opleidingsbudget in evenwicht.
o   De “ware” opleidingstijd wordt optimaal benut.
o   Je gaat in zee met een partner die jouw medewerkers vooruithelpt én die meedenkt op langere  termijn: een opvolgtraject, een on-site training, persoonlijke coaching en feedbackgesprekken.

Het idee is nieuw… en Corona zorgde voor de “ideale” omstandigheden, maar we hebben ondervonden dat dit een project is met potentieel op lange termijn. Coaching helpt om voor jezelf of jouw team een sparringpartner te hebben en sterker te staan bij moeilijke beslissingen of uitdagingen. Tenslotte draait elke organisatie om mensen… en die willen verbeteren, net zoals de onderneming zelf.


Eerste fase: credits kopen

1.      Publiceer (print) het opleidingsmenu binnen je organisatie

2.      Beschrijf het interne aanvraagproces: (via HR, rechtstreeks, na overleg met, …) dat medewerkers/leidinggevenden volgen.

3.      Neem de algemene voorwaarden door.

4.      Vul het aanvraagformulier in en ontvang onze bevestiging.

5.      Ontvang en betaal de factuur voor de eerste 10 opleidingsuren (1640 euro). Een uur coaching duurt 50 minuten -net zoals een lesuur- omwille van een goede concentratie.
Men kan ook ineens twee opeenvolgende sessies reserveren.

 

tweede fase: opleiding plannen

1.      Plan een coachingsessie in of laat medewerkers dit zelf doen. (Bepaal zelf het aantal credits dat je gebruikt)

2.      Volg op (voortgang, feedback, volgend functioneringsgesprek, …)

3.      Evalueer …. en bepaal zelf of je dit systeem verderzet en nieuwe credits aanschaft.

 

Een voorbeeld:

Uit jullie kwartaalgesprek blijkt dat Charlotte niet de juiste vragen stelt aan een klant. Hierdoor missen jullie extra bestellingen en bovendien is de foutenmarge groot. Dus krijgt de aftersales afdeling (Steven) vaak klachten te verwerken. Doordat de teams niet verbindend met elkaar communiceren, zoekt iedereen naar schuldigen… in plaats van naar oplossingen.

Gelukkig heb je nog enkele credits in je “portefeuille” 😊

Charlotte voelt aan dat zij in haar vraagstelling niet ver genoeg durft te gaan. Er worden dus twee uren opleiding ingepland, waarbij specifiek de problematiek van Charlotte aan bod komt, in een online coaching.

Maandelijkse rapportage

Maandelijkse rapportage

Waarschijnlijk worden hier de principes van vragen stellen toegelicht, en misschien komt er zelfs een stuk “assertiviteit” aan bod. Na twee uur coaching heeft Charlotte enkele concrete tips die zij kan gaan toepassen. Wanneer zij extra input nodig heeft, belegt ze een nieuwe online meeting om hierop verder te gaan.

Steven wil werken aan zijn “directheid”. Doordat hij erg resultaatgedreven is, neemt hij minder tijd om tot de kern van problemen door te dringen. Hij start vaak met “oplossen” nog voordat de klant precies heeft verteld waar het over gaat. Bovendien vermijden collega’s om hem te bellen, want dat loopt zelden goed af. Echte klachten, waardoor klanten weggaan, komen daardoor in de doofpot terecht.

Steven volgt enkele sessies waarbij hij leert communiceren vanuit zijn doel én zijn gesprekspartner. Hij krijgt inzicht in zijn sterktes en hoe hij die van anderen kan bevorderen. Na twee uur coaching wil hij met Charlotte een nieuwe manier van communiceren uitproberen.